Dag 15 - To Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Judith Stan - WaarBenJij.nu Dag 15 - To Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Judith Stan - WaarBenJij.nu

Dag 15 - To Jakarta

Blijf op de hoogte en volg Judith

09 Februari 2015 | Indonesië, Batavia

Wat 10 uur had moeten zijn, werd uiteindelijk half 12. Maar dan zaten we toch echt in het krakkemigge voedsel-en-drank-loze vliegtuigje van Lion Air opweg naar Jakarta.

We hadden vooral slechte verhalen gehoord over Jakarta. Volgens vrienden een enorm smerige bedoeling, bizar druk en 24/7 overal file.

We hadden ongeveer een week geleden op het indonesische nieuws gezien dat de stad te maken had met flinke overstromingen.
Door deze overstromingen was onze airport transfer van het hotel dan ook te laat, hij stond stil en het zag er niet naar uit dat die
binnen een paar uur het vliegveld zou bereiken. We besloten een taxi te nemen, en die heeft over een ritje van ongeveer een uur zo'n 3 uur gedaan (..voor nog geen 15 euro!).

Onderweg zagen we enorme hoeveelheden water, wat we in Makassar zagen was er niks bij. Overstroomde straten, mensen met rubberbootjes en veel hulpdiensten.
Eenmaal wat verder in de stad waar wij zaten was er eigenlijk niks van te merken. Even een weetje over Jakarta, er wonen hier 35 miljoen mensen en het is gigantisch.
Wat op de kaart een klein stukje lijkt, is in werkelijkheid 5 kilometer waar je vervolgens met de taxi een uur over doet door de drukte.
Ons hotel zit in het district South-Jakarta, een enorm mooie en rijke buurt waar er eigenlijk niks te merken is van de schijnbaar aanwezige enorme kloof tussen arm en rijk.

We sliepen in het Artotel, een kunstzinnige bedoeling met scheve stoelen, scheven muren en veel graffiti. Tijd voor een warme douche!

Door de vertraging van het vliegtuig en de 3 uur durende taxi rit was er weinig meer over van de dag. We hebben ons verplaatst naar 1 van de vele gigantische shopping malls.
Die in Manado zijn er erg schattig bij. Het Grand Indonesia mall is zo groot dat je er letterlijk kan verdwalen. 8 verdiepingen, 2 vleugels, een theaterzaal, een megabioscoop en een watershow. Wilnis of Zundert passen er in.
Het mooiste winkelcentrum wat we ooit hebben gezien. Het lijkt wel de efteling op sommige plekken. Compleet met kastelen, pretpark voor kinderen en heel veel kleurtjes.

Na weken van alleen rijst (met vis voor judith) was het tijd om eindelijk westers eten te hamsteren.